Český potravinářský fenomén – pivo zažije ve spotřebě pravděpodobně největší pokles prodeje za posledních 14 let. Vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven pro měsíc září. Snížený prodej se týká hlavně restaurací, které meziročně prodaly až o 4,2 procent piva méně, v přepočtu je to zhruba 25 miliónů litrů. Prodej zlatavého moku naopak stoupá v obchodních řetězcích, a to zejména v plechovkách, nárůst jejich prodeje stoupl až o 6,2 procenta.
 spadlá pěna

Pivo do plechovky nebo v láhvi?

Prodej piva v českých restauracích klesá dlouhodobě, nikdy však nepoklesl o tolik, jako letos. Klesá i prodej piva v lahvích a sudech, na vzestupu jsou naopak piva v PET lahvích a plechovkách. Přesná data svaz neuvádí, poklesy se však pohybují až do 5 procent. Počet prodaných litrů na jednoho člověka by tak mohl po dlouhé době spadnout pod 140 litrů. Spousta občanů si navíc dá radši pivo doma, než v restauraci či hospodě.
 

Černý rok českého pivovarnictví

Svaz označil letošek za černý rok českého piva. Podle něj může za pokles prodeje zlatavého moku hlavně celá řada nových vyhlášek a nařízení ze strany vlády, které snižují zájem českých občanů o hospody. Nejvíc na vině je omezení hazardu, zákon o EET, ale hlavně zákaz kouření v uzavřených místnostech restaurací.
půllitr na pivo
K situaci se ohradila i výkonná ředitelka svazu pivovarů, Martina Ferencová, která podotkla, že uvedené zákony jsou spíše morovou ránou pro česká restaurační zařízení. „Jsme si plně vědomi společenské nebezpečnosti některých činností, proti nimž jsou nová opatření namířena, zároveň bychom však chtěli upozornit na negativní dopady, které má přehnaná regulace na trh,“ uvedla Ferencová. Osobně ředitelka proti novým nařízením nic nemá, přišla však podle ní až příliš brzy za sebou a odradila tak větší množství lidí, než kdyby byla nařizována s časovým odstupem.